Citroen Xsara to jeden z przebojów motoryzacyjnych, który szturmem zdobył rynek już w chwili swojego debiutu w roku 1997. Doczekał się dwóch generacji, które różniły się pomiędzy sobą detalami, nie zmieniającymi zbyt mocno wypracowanej stylistyki. Auto, które można często spotkać na polskich drogach, do dzisiaj może się podobać. I choć wzorce projektowania ewoluują, to pod koniec ubiegłego stulecia były pionierskim objawieniem nowych motoryzacyjnych stylizacji. W połączeniu z przestronnym wnętrzem, dawały Xsarze pozycję lidera segmentu C. Auto było następcą modelu ZX, dość awaryjnego, co rzucało cień na nową propozycję Citroena. Niesłusznie. Testy awaryjności Xsara zdawała z bardzo przyzwoitym wynikiem. Samochód był produkowany jako hatchback 5-cio i 3-drzwiowy, sedan oraz wersja kombi. Wszystkie nadwozia cechowała ogromna jak na tę klasę, pojemność luku bagażowego. Istotnym jest fakt, że ten wynik nie został osiągnięty kosztem kabiny pasażerskiej. Pojemność bagażnika w wersji hatchback, wynosząca 408 l, jest osiągnięciem więcej niż przyzwoitym. Xsara potwierdzała dbałość francuskich inżynierów o komfort jazdy. Świetnie zestrojone zawieszenie spodoba się miłośnikom spokojnej jazdy, podczas której sprawdza się najlepiej, tłumiąc wszelkie nierówności na drodze. Dynamicznie prowadzący kierowcy powinni jednak ostrożnie wchodzić w zakręty. Warto pamiętać, że Xsara jest przede wszystkim autem rodzinnym. W szerokiej gamie jednostek napędowych na wyróżnienie zasługuje 16-zaworowy silnik o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM. Zapewnia dobre osiągi i dynamizm w poruszaniu się tym wielkim autem, choć spalanie w trybie miejskim na poziomie 10 l/100 km może nie wszystkim przypaść do gustu.
Xsara to także rodzinny van. W 1999 roku na płycie tego modelu powstał pionierski model rodzinnego auta miejskiego, który nazwano Xsara Picasso. Rewolucyjne kształty zewnętrzne, odważne linie wnętrza i komfortowo zaprojektowana przestrzeń, tchnęły nowe życie w Xsarę i dały kolejny przebój rynkowy, którego produkcji zaniechano dopiero w 2010 roku.