Mazda - historia oraz filozofia marki. Od Toyo Cork Kogyo do Mazdy. Rok 1920. Hiroszima. Rozpoczyna się długofalowy proces powstawania samochodowego koncernu, który dzięki wysokiej jakości produktów oraz poprzez troskę o środowisko naturalne stanie się z czasem synonimem doskonałości i klasy, zaufania i spełniania oczekiwań.
Zacznijmy jednak od początku i powróćmy do lat dwudziestych ubiegłego stulecia, kiedy to Jujiro Matsuda, działając wspólnie z kilkoma inwestorami, zakłada w Japonii firmę Toyo Cork Kogyo i wyznacza na jej siedzibę Hiroszimę. Zanim zaczęto projektować samochody, w ciągu pierwszego dziesięciolecia, skupiano się głównie na produkcji obrabiarek.
Niejako przełomowym rokiem dla rozwoju firmy był rok 1931 z dwóch bardzo ważnych powodów. Primo zmieniono jej nazwę najpierw na Mazda-go; secundo rozpoczęto produkowanie pierwszych pojazdów, które nie były jeszcze sensu stricto samochodami, lecz swoistymi, małymi bagażówkami o trzech kołach. Ten prototyp był połączeniem motocykla oraz samochodu i w pierwszym roku produkcji zeszło z taśmy aż 66 sztuk tego pojazdu.
W 1934 roku nastąpiła kolejna zmiana nazwy i tym razem przyjęto po prostu formę Mazda. Etymologię tego słowa próbowano tłumaczyć na dwa sposoby: najpierw jako powiązanie ze starożytnym bóstwem Ahura-Mazdą albo jako fonetyczny zapis nazwiska założyciela firmy - Matsuda. Nigdy dotąd nikt autorytatywnie nie wypowiedział się na temat tych sugestii.
W tym samym - 1934 roku - pojawia się pierwsze logo firmy i jest umieszczane na wszystkich samochodach tej marki, której filozofia początkowo opierała się na haśle "zoom-zoom" (zwinność, szybkość, wydajność, przyjemność z jazdy), żeby później przekształcić się w "zrównoważony zoom-zoom", co ma niemały związek z troską firmy o ekologię, czyli ochronę naturalnego środowiska.