Prototyp tego auta powstał jeszcze w latach 80-tych ubiegłego wieku i był realizacją pomysłu na sportowy pojazd, który świetnie radziłby sobie w terenie, a jednocześnie stylowo wyglądał. Było to podejście nowatorskie, nic więc dziwnego, że debiutujący na rynku model pierwszej generacji stworzył zupełnie nową kategorię aut, zwanych SUV-ami. Skrót RAV4 wyjaśniał z jakim autem kierowca ma do czynienia. Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive to w wolnym tłumaczeniu rekreacyjne auto dla aktywnych, z napędem na cztery koła.
Na rynku, w roku 2013, pojawiła się już czwarta generacja auta, jednak najpopularniejszą wciąż wydaje się pozostawać druga. To ciekawa propozycja dla chcących przesiąść się na SUV-a za rozsądne pieniądze. Toyota RAV4 jest autem, które można określić jako prawie terenowe. Jeśli będziemy zdawać sobie z tego sprawę, samochód dostarczy nam wiele przyjemności z jazdy. Nie powinniśmy nim zapuszczać się na tereny, gdzie człowiek nie odcisnął zbyt mocno swojego piętna. Nie mniej samochód doskonale radzi sobie po zjechaniu z utwardzonej drogi. Wysokie zawieszenie, znakomita pozycja za kierownicą oraz napęd na cztery koła, czynią z Toyoty auto uniwersalne i bezpieczne. Poradzi sobie zarówno w mieście jak i w lesie. Dziurawe drogi miejskie na pewno nie będą dla niego przeszkodą, choć warto pamiętać, że twardo zestrojone zawieszenie nie pozwala zbyt dynamicznie wchodzić w zakręty.
Samochód, począwszy od drugiej generacji zaczął się rozrastać, ewoluując w stronę auta rodzinnego. I choć wygląda dość mocarnie, to nie imponuje ilością miejsca w kabinie. Mimo to bagażnik, o pojemności 410 litrów, jest duży. Środek Toyoty RAV4 został bardzo dobrze wykonany. Zastosowane materiały tworzą wnętrze ergonomiczne i miłe, choć deska rozdzielcza może budzić zastrzeżenia pod względem stylistycznym.
Auto zostało wyposażone w kilka wersji silnikowych, jednak przymierzając się do jego zakupu, warto zainteresować się 2-litrowym silnikiem benzynowym VVTi o mocy 150 KM. Daje on satysfakcję z osiągów i zapewnia redukcję ilości spalanego paliwa, która pomimo tego i tak nie należy do najniższych, zwłaszcza w jeździe mieszanej.