Auto należy do segmentu K, skupiającego minivany, pojazdy wielozadaniowe, określane skrótem MPV, czyli Multi Purpose Van. Samochód produkowany jest od roku 2003 i doczekał się już drugiej generacji, poddanej lekkiemu liftingowi nadwozia. Zmiany wprowadziły odrobinę świeżości do lekko bryłowatej, pozbawionej efektownych przetłoczeń karoserii. Na tle konkurencji auto nie prezentuje się być może efektownie, ale ascetyczność i klasyczne kształty zyskały rzesze zwolenników, o czym świadczą wyniki sprzedażowe.
Auto zachwyca jakością wykonania, określaną jako przysłowiowa niemiecka solidność. Jakość i spasowanie materiałów w kabinie pasażerskiej jest więcej niż dobre. Świetna pozycja za kierownicą to kolejny plus Tourana, który dzięki temu świetnie sprawdza się w długich trasach. Choć samochód został wyposażony w siedem miejsc, to ostatni składany rząd foteli powinien być używany w ostateczności. Mało miejsca na nogi sprawia, że podróż w trzecim rzędzie nie należy do najprzyjemniejszych. Jeśli jednak nie musimy podróżować w tak dużym gronie, możemy cieszyć się ogromnym, nawet w tej klasie aut, bagażnikiem. Pojemność luku bagażowego, wynosząca 695 litrów, zrobi chyba wrażenie na każdym miłośniku minivanów. I choć estetyka wnętrza prawdopodobnie ustępuje choćby francuskiej konkurencji, to ergonomia i praktyczność Volkswagena Tourana jest już bezkonkurencyjna. Niemiecki koncern twierdzi, że wnętrze auta można zaaranżować na przeszło kilkaset sposobów.
Touran, jak wszystkie auta Volkswagena, został wyposażony w szeroką gamę silników, zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych. Silniki o pojemności 1.6 l i mocy 107 KM wydają się nieco słabe dla tego ciężkiego auta. Choć przekonują do siebie wysoką niezawodnością i kulturą pracy. Jednak kierowcy lubiący dynamiczną jazdę powinni zainteresować się silnikiem wysokoprężnym, 170-konnym, o pojemności 2 litrów. Zapewnia dobre osiągi oraz spalanie na poziomie 6 l/100 km. Touran posiada także jednostki benzynowe, doładowywane, jednak wymagające od kierowcy ostrożnej eksploatacji z uwagi na zastosowane w napędzie turbosprężarki.