Podwaliny dzisiejszej firmy Mitsubishi założone zostały już w 1870 roku przez wywodzącego się z rodziny samurajskiej Yataro Iwasakiego. Początkowo rozwijał on swoją firmę jako przedsiębiorstwo transportowe, oferujące przewóz parowcami, by następnie zająć się innymi gałęziami przemysłu. Po kilkudziesięciu latach firma Iwasakiego działała już na wielu polach - świadczyła usługi bankowe, optyczne, projektowała oraz budowała samoloty, a także handlowała na rynku międzynarodowym. Niemal od początku istnienia Mitsubishi jej logo, ustanowione przez samego właściciela, stanowiły trzy czerwone romby-diamenty. Nazwa stanowi dwa znaki - "mitsu", oznaczający "trzy" oraz "hishi" (w formie udźwięcznionej "bishi"), określające orzecha wodnego, którego roślina kształtem przypomina romb.
Pierwszy samochód Mitsubishi o nazwie Model-A powstał w 1921 roku. Dziesięć lat później firma wypuściła na japoński rynek silnik wysokoprężny, a po jakimś czasie swój pierwszy autobus. Lata 60. to dla spółki sukces, osiągnięty produkcją modelu 500, który bardzo dobrze sprawdzał się zarówno w mieście, jak i na torze wyścigowym. Pierwszym modelem japońskiej firmy sprzedawanym na Starym Kontynencie był cieszący się dużym powodzeniem Mitsubishi Lancer. Samochód ten był niezwykle mocny i solidny, a przy tym zapoczątkował serię pojazdów, do których wprowadzano nowatorskie rozwiązania technologiczne, pomagające chronić środowisko.
Obecnie konglomerat Mitsubishi nadal zajmuje się szeroko rozwiniętą działalnością, m.in. w przemyśle ciężkim, gdzie pod tą marką produkują liczne huty, stocznie, zakłady zbrojeniowe oraz największe w Japonii zakłady chemiczne. Jednak to firma produkująca samochody jest najprawdopodobniej najbardziej znana na świecie spośród wszystkich spółek pod szyldem Mitsubishi.